عفونت واژن

آيدانيتو فضاي هوشمند مشاوره تحصيلي و خانواده

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

عفونت واژن

۹ بازديد

عفونت واژن چيست

 

عفونت واژن يك بيماري شايع است و اكثر خانم‌ها حداقل در يك دوره از زندگي خود به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. واژن كانالي عضلاني است كه از دهانه رحم به سمت خارج از بدن كشيده مي‌شود و توسط غشاي مخاطي پوشانده شده است. به‌طوركلي اندازه واژن مي‌تواند بين 8 – 17 سانتي‌متر باشد و تنها بخشي از واژن كه به‌طورمعمول از خارج قابل‌مشاهده است دهانه واژن است.

با توجه به حساس بودن ناحيه واژن، عفونت‌هاي مختلفي مي‌توانند اين ناحيه از بدن شما را درگير كنند كه به محض مشاهده علائم اين عفونت‌ها لازم است به پزشك مراجعه كنيد. در ادامه با اين موضوع آشنا مي‌شويد كه عفونت واژن، نشانه‌ها، علل و راه‌هاي درمان آن چيست.

عفونت واژن يا واژينيت (vaginitis) به معني التهاب واژن است كه درنتيجه عدم تعادل مخمر و باكتري‌هايي به وجود مي‌آيد كه در واژن زندگي مي‌كنند. در عفونت واژن علاوه بر اينكه احساس ناراحتي را در واژن خود تجربه مي‌كنيد بويي متفاوت از حد معمول را نيز حس مي‌كنيد. در اين شرايط ممكن است به عفونت ناشي از باكتري، مخمر يا ويروس مبتلا شده باشيد.

مواد شيميايي موجود در صابون‌ها، اسپري‌ها يا حتي لباس‌هايي كه با واژن شما تماس دارند مي‌توانند پوست و بافت‌هاي ظريف آن را تحريك كنند. تشخيص عفونت واژن و نوع آن هميشه كار آساني نيست. به همين دليل، براي تشخيص و درمان آن لازم است به پزشك مراجعه كنيد. مشاوره پزشكي تلفني آزمايش انلاين در دسترس شماست تا مشكلات و نگراني هاي خود را مطرح و هر چه سريعتر آن را درمان كنيد، در صورت نياز مي توانيد از خدمات ديگر اين مجموعه از جمله ويزيت پزشك در منزل استفاده نماييد.

 

عفونت واژن چگونه تشخيص داده مي‌شود؟

 

براي تشخيص عفونت واژن، پزشك در مورد سابقه بيماري‌هاي شما سوالاتي را مي‌پرسد. همچنين او معمولا درباره سلامتي جنسي شما مانند تعداد فعلي شركاي جنسي و سابقه ابتلا به عفونت‌هاي واژن يا عفونت‌هاي مقاربتي (STI) سوال مي‌كند. در برخي موارد ممكن است نياز به معاينه واژن هم باشد كه در طي اين معاينه، پزشك ممكن است نمونه‌اي از ترشحات واژن را جمع‌آوري كند. او اين نمونه را براي تجزيه و تحليل به آزمايشگاه مي‌فرستد. اين كار مي‌تواند به پزشك شما كمك كند تا بفهمد چه چيزي باعث عفونت شما شده است.

عفونت واژن توسط مشاوره پزشكي تشخيص داده مي‌شود. تشخيص اين عارضه پزشكي بسيار حائز اهميت است، بدين خاطر شما بايد به پزشك متخصص مراجعه نماييد و علائم خود را با وي در ميان بگذاريد. ارائه دهنده مراقبت‌هاي بهداشتي ممكن است براي تاييد عفونت قارچي نياز به نمونه برداري از ترشحات واژن شما داشته باشد. تركيبي از علائم شما و نمونه ترشحات به ارائه دهنده مراقبت‌هاي بهداشتي به تعيين بهترين راه براي درمان عفونت كمك مي‌كند و همچنين مشخص مي‌كند كه چه نوع عفونت قارچي داريد. 

خارش در لبه بیرونی واژن ممکن است به عوامل مختلفی برگردد، از جمله عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، التهابات پوستی، حساسیت‌های شیمیایی یا حتی تغییرات هورمونی. یکی از راه‌های درمان خانگی برای کاهش خارش، استفاده از ژل آلوئه ورا می‌باشد. آلوئه ورا دارای ویژگی‌های ضد التهابی و آرامش‌بخش است که می‌تواند به تسکین خارش و التهابات مرتبط با آن کمک کند. برای استفاده، می‌توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی منطقه‌ی متأثر اعمال کرده و صبر کنید تا جذب شود.

 

در صورتی که خارش به دلیل عفونت قارچی باشد، استفاده از یکپارچه‌های ضد قارچ مانند کرم‌ها یا شیاف‌های دارویی می‌تواند موثر باشد. همچنین، حفظ بهداشت مناسب و استفاده از لباس‌های مناسب و تهویه درست محل زندگی نیز می‌تواند در کاهش خارش و پیشگیری از بازگشت آن مؤثر باشد. در هر صورت، اگر خارش به مدت طولانی ادامه داشته و یا با علائم دیگری همراه باشد، توصیه می‌شود که به متخصص زنانه یا پزشک مراجعه کنید تا علت آن شناسایی شود و درمان مناسب انجام شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.